Brev:
Appetit og fordøjelse
14. juli 2010
Alder:
10 mdr.
Appetit og fordøjelse
Hej Helen.
Så skriver jeg lige til dig en gang til. Det drejer sig om Nicolines appetit/fordøjelse, som jo tit hænger sammen.
Jeg har før skrevet til dig fordi Nicoline bøvler meget med maven, og sys stadig at der er noget som gør mig frustreret og forvirret.
Hun har fået lactulose i to måneder nu (2x5 ml dagligt), og hun har kun afførring hver anden dag. Det er også okay, bare hun kommer af med noget. Men der er stadig dage hvor hun græder når det skal ud, og det er meget hårdt for det meste.
Vi har prøvet zoneterapi i to omgange. Første omgang var det rigtig godt og vi fik en meget mere glad pige, men her i anden omgang synes jeg ikke det har gjort den store forskel. Der er noget ved hendes tyktarm, og hun græder meget når hun blir trykket på foden.
Hun får meget begrænset mængder af kartofler, pasta og ris - problemet er bare at hun faktisk rigtig gerne vil have disse ting. Hun gider ikke længere bare at spise grøntsager, det har hun jo stort set fået siden hun startede på skemad. Og det virker også som om hun ikke rigtig blir ordenlig mæt. Når hun endelig får pasta er det fuldkorn. Ellers er det meget små mængder af ris og kartofler blandet sammen med en masse grøntsager.
Hun er rigtig god til at drikke vand. Får ros hver dag af dagplejen (hvor hun startede 7/6, men har ferie de næste tre uger) fordi hun drikker så godt. Får dog ikke ros pga appetitten. Af ren vand drikker hun ca 650 ml på en dag. Derudover kommer der vandet i maden og frugt. Får sjælden mælk pga maven.
Lægen sir hun ikke blir afhængig af lactulosen, men det frygter jeg jo rigtig meget, da hun jo ellers ikke kan komme af med afførring, og har hård mave :( Hva syns du mht lactulosen?? Skal jeg bare fortsætte??
Folk har altid sagt at når hun begyndte at kravle så kom der gang i maven. Hun har kravlet i to måneder, og det hjalp også de første to uger, men så gik det i stå igen. Derudover får hun sveskemos jævnligt.
Noget helt andet er hendes appetit. Hun spiser sjælden mere end 5 mundfulde til morgenmad. Har egentlig altid troet det var fordi hun fik flaske om natten. Men den flaske forsvandt for tre uger siden, og appetitten er bare stadig meget lav. Hun får sin godnat-flaske mellem 19.30 og 20, og sover så til mellem 6 og 7, uden at spise. Så burde hun jo bare være sulten når hun står op, men nej.
Har forsøgt med diverse grød, og har endda oz købt grødpulver som bare skal blandes op med vand, af dette kan hun måske komme op på 8 mundfulde, men så heller ikke mere. Har prøvet at tilbyde hende en bolle når hun siger nej til grød, men den blir bare smuldret og smidt på gulvet.
Jeg ved godt at vejret lige pt også kan spille en rolle på hendes appetit, men hun har aldrig haft den vilde appetit.
Hun får tilbudt mad ca hver 2. - 3. time, og det er både frugt, frugtmos, grød, rugbrød, bolle og grøntsager.
Når vi nærmer os aftensmad kan man godt høre på hende at hun er ved at være godt sulten. Tilbyder hende også lidt at spise i "ulvetimen", men det er sjælden at det kommer ind i munden. Havner for det meste i 100 stykker på gulvet.
Når vi så endelig skal til at spise aftensmad er hun tit så sulten at hun kun vil drikke vand og ikke spise noget. I går drak hun tre glas vand (ca 0,5 dl pr glas) lige i rap, og spise en broccoli buket hvorefter hun så skreg i en halv time. Endte med en sutteflaske med 100 ml mme, men ingen rigtig mad. Derefter kastede hun op.
Hun er begyndt gerne selv og vil spise med en lille gaffel. Jeg stikker maden på og hun fører den fint op til munden. Men det er kun sjovt et par gange og så ryger den på gulvet. Vi har prøvet at skære hendes mad i små stykker, som hun så selv tager og putter i munden, og det fungere også fint nok. Meget af maden blir bare også most i hånden.
Fortæller hende at maden skal ind i munden og peger på hendes mund, hvor hun oz åbner munden men så gir hun mig maden i stedet for.
Har du et godt råd til hvordan jeg mon kan få øget hendes appetit om morgenen?? sys jo det er lidt mærkeligt at hun ikke er ved at dø af sult efter 11 timer uden mad. Og skal jeg ikke tilbyde hende så meget mad i løbet af dagen?? Får tilbudt mad i alt 6 gange inkl aftensmad.
I løbet af dagen sover hun ca to timer i alt fordelt på formiddag og eftermiddag. Og så sover hun ca 10-11 timer i streg om natten på sit eget værelse. kan godt vågne op og græde lidt men falder for det meste selv til ro igen.
Hilsen Camilla